Jak zwalczyć strach przed dentystą?

Każdy wie, jak ważne są wizyty u dentystów, a jednak każdy próbuje ich unikać. W tym przypadku lęk jest reakcją jak najbardziej normalną i naturalną, jednakże gdy przybiera on zwiększoną siłę, czasami wręcz uniemożliwia leczenie zębów i staje się poważnym problemem. Każdy strach można jednak w jakiś sposób pokonać. A z lękiem przed wizytami u dentysty na pewno należy zawalczyć, by przez swoją fobię nie zrezygnować z dbania o zęby, co wiązałoby się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Polecamy: denstysta i stomatolog Warszawa Bemowo.

W obecnych czasach znacznie mniej mówi się o lęku przed dentystą. Dlaczego? Ponieważ dziś lekarze mają dostęp do świetnych w działaniu środków znieczulających, które można stosować niemalże u wszystkich pacjentów i przed praktycznie wszystkimi zabiegami. To właśnie dzięki nim stomatologia przestała kojarzyć się z bólem i dyskomfortem. Właściwie zaaplikowany środek znieczulający sprawia, że pacjent przestaje czuć, co takiego dentysta robi w jego jamie ustnej, dzięki czemu odzyskuje spokój i utraconą równowagę. A kiedyś było oczywiście zupełnie inaczej. W bardzo dawnych czasach dentyści w ogóle nie stosowali takich środków, a później, gdy już takowe pojawiły się na rynku, miały one niestety ograniczony zakres działania. Działały po prostu średnio, przez co pacjenci i tak odczuwali ból. Dzisiejsza fobia przed dentystami może więc brać się z tych niemiłych doświadczeń z przeszłości, o których trzeba po prostu zapomnieć, by pójść dalej.

W skrajnych przypadkach lęk przed dentystą potrafi być tak silny, że cierpiąca na niego osoba woli chodzić z bólem zęba i nawet doprowadzić do jego obumarcia, niżeli udać się do gabinetu na wizytę. Tak głęboko utrwalona fobia wymaga odpowiedniego leczenia. Raczej nikt nie zdoła poradzić sobie z nią samodzielnie – konieczna jest zatem terapia u dobrego psychoterapeuty.

Zobacz także jak leczy zęby protetyka stomatologiczna Poznań.